contact_us
facebook whatsapp instagram phone youtube

    התמכרות לסמים קשים

    בניגוד למה שנהוג לחשוב, התמכרות לסמים קשים אינה מנת חלקם של עבריינים בלבד והיא אינה כוללת רק סמים לא חוקיים. במצבים בהם הסם הינו מקובל, נפוץ ונגיש, הגמילה מהתלות עשויה להיות קשה לא פחות. לכן, חשוב לפנות למרכז גמילה מקצועי. מכורים מחלימים, מרכז גמילה והחלמה, מהווה רשת תמיכה מקצועית שתאפשר למכורים לעמוד בחזרה על רגליהם, להתקדם, להתפתח ובהדרגה להחלים.

    כל מה שעליכם לדעת על התמכרות לסמים קשים

    נהוג לחשוב כי התמכרות לסמים קשים כוללת בעיקר את הסמים הלא חוקיים – הממריצים (קוקאין למשל) או סמי ההזיות (פטריות הזיה, LSD למשל) אך למעשה מחקרים מראים כי גם סמים המותרים על פי חוק הם קשים – אלכוהול, ניקוטין, תרופות מרשם ועוד. ובהרחבה –

    • יש להבדיל בין שימוש מתון לבין לשימוש לרעה. שימוש מתון עשוי להיות בלתי מזיק ואפילו חיובי. כך למשל, שימוש מתון בקפאין עשוי להיות בעל סגולות רפואיות, בניגוד לשימוש מזיק וגובר בו שעשוי להיות בעל השלכות רפואיות ונפשיות קשות ולהוביל לעלייה בלחץ הדם, לכאבי ראש ועוד.
    • השימוש לרעה כולל שימוש קומפולסיבי שבו המכור אינו מצליח לשלוט בצריכתו של הסם מתוך מחשבה שהוא זה “ששולט בו”. סדר יומו של המכור מתחיל לסבוב סביב הסם – ניסיונות להשיגו, ניסיונות להשתמש בו בהיחבא ועוד.
    • שימוש ארוך טווח בסמים משבש כהוגן את הפעילות הסדירה והתקינה של המוח. הסמים מתיישבים על אזורים במוח ומשבשים את פעילותם ולכן המוח מסתגל לכך ומפסיק לייצר את החומרים הללו בכוחות עצמו. זו אחת הסיבות לכך שהתלות בסם מתאפיינת בסבילות – המכור מתרגל לשימוש בסם ונאלץ להגביר את המינונים כדי להגיע לאותו האפקט הרצוי.
    • ההשלכות של ההתמכרות הן רבות – המכור עשוי לסבול ממגוון תופעות פיזיות ונפשיות. גם מישור החיים הבין-אישי נפגם ומערכות יחסיו של המכור עם בני משפחתו, חבריו ועמיתיו לעבודה משתבשות.

    נגמלים

    בשל העובדה שאי השימוש בסם מוביל לתופעות פיזיולוגית ונפשיות קשות (כאבים חריפים, הזיות, אי שקט ועוד), המכורים מתקשים להתחיל את תהליך הגמילה ולהתמיד בו. לכן, חשוב מאוד שתהליך הגמילה ילווה בפסיכיאטר כדי שיספק לו ליווי רפואי הולם במטרה להקל על כאביו. יחד עם זאת, חשוב מאוד לבצע מעקב מבוקר אחר המכור, שכן במקרים רבים גמילה מהתמכרות אחת עשויה להוביל להתמכרות אחרת (למשל, התמכרות לתרופות מרשם במהלך גמילה מאלכוהול).

    טיפול בהתמכרות לסמים קשים

    הדרך לסמים קשים עוברת דרך אלכוהול או סמים קלים, ובהדרגה הצורך במשהו שייצר אפקט טוב גודל. קוראים לזה סבילות הגוף מתרגל לחומר מסוים וכך ההשפעה שלו עם הזמן פגה מהר יותר, ובכך נוצר הצורך במשהו חזק יותר או כמות ותדירות גבוהות יותר. ההתמכרות אינה סטטית אלה פרוגרסיבית ומתפתחת . אם המכור היה יודע להשתמש במסורה או במידה ובשליטה אזי זו לא הייתה התמכרות. המכור הופך להיות מכור כאשר הבלמים נשחקים הגבולות נפרצים וההתנהגות ההרסנית חוזרת על עצמה בלא יכולת לעצור אותה גם כי אם האדם מבין שזה הורס אותו ואת בריאותו. הדחפים הבלתי נשלטים הם מנת חלקו של המכור המצוי, ככלל היגיון בריא לא שוכן בקרבו של המכור הוא עטוף ומעורפל במחשבות טורדניות על השימוש איך הוא ישיג את השימוש הבא, על כן שאר ענייני דיומא והחיים לא מעניינים אותו ממש הוא לכוד בציפורניה של מחלה מתמשכת אשר מנהלת אותו בכל רגע נתון גם אם הוא חושב שזה לא כך. הכחשה זה אחד הסימפטומים שהמכור סובל מהם הכחשה = עיוורן רוחני, חוסר יכולת לראות את המציאות כפי שהיא . תמיד המכור יהיה עסוק בהשוואות הצדקות ותירוצים לשאלה איך הוא הגיע לאן שהגיע.

    thumbnail

      אולי גם יעניין אותך
      post-image
      תהליך חשוב לשחרור מהתלות בחומרים ממכרים

      גראס, וויד, ירוק, מריחואנה, עשב, גאנג'ה, חשיש, חום, כולם שמות מוכרים לסם הנפוץ ביותר... השימוש בקנאביס...

      המשך קריאה >>
      post-image
      התחלת דרך חדשה לחיים בריאים

      בעולם המודרני שבו אנו חיים, התמכרות לתרופות מרשם הפכה לאחד מאתגרי החיים הגדולים ביותר. גמילה...

      המשך קריאה >>
      post-image
      כיצד מתנהל טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

      ניתן לסייע למכורים בעזרת טיפול חדשני הנקרא טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). למרות ש-CBT משמש לרוב...

      המשך קריאה >>
      post-image
       השפעות גופניות פיזיות ונפשיות של תהליך הגמילה מסמים: נקודת מבט מקצועית בעולם הרפואה

      התהליך של גמילה מסמים הוא תהליך מורכב שמשפיע לא רק על הגוף הפיזי, אלא גם...

      המשך קריאה >>
      post-image
      גמילה מקנביס רפואי במרכז גמילה מסמים

      במרכז הגמילה מסמים, אנו מתמחים בתהליך המורכב של גמילה מקנביס רפואי. במהלך השימוש בקנביס רפואי, חשוב...

      המשך קריאה >>